Do góry

Centralny Rejestr Umów – przesunięcie wprowadzenia do 2024 roku

22.06.2022 | Aktualności

Rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych przewidziany ustawą z dnia 14 października 2021 roku o zmianie ustawy – Kodeks Karny i niektórych innych ustaw, zgodnie z pierwotnymi przepisami, miał wejść w życie w dniu 1 lipca 2022 roku. Jednakże, termin ten został przesunięty z 1 lipca bieżącego roku - na 1 stycznia 2024 roku. Z aktualnie dostępnych informacji, wynika, że w Centralnym Rejestrze Umów mają być zamieszczane informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 5.000,00 zł bez podatku od towarów i usług (pierwotnie zakładano, że kwota ta będzie wynosić 500,00 zł). Rejestr umów ma obejmować:

1) numer umowy – o ile taki nadano;

2) datę i miejsce zawarcia umowy;

3) okres obowiązywania umowy;

4) oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;

5) określenie przedmiotu umowy;

6) wartość przedmiotu umowy;

7) informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

W rejestrze umów sektora finansów publicznych zamieszczać się będzie informacje o uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą stron umowy, jak również informacje o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu. W rejestrze umów nie będzie się zamieszczać informacji o umowach zawartych w wyniku rozstrzygnięcia zamówień oraz konkursów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych  Za wprowadzenie danych do rejestru umów odpowiadać mają kierownicy jednostek sektora finansów publicznych (wprowadzać dane mogą zatem pracownicy, kierownik jednostki będzie obowiązany do nadzoru). Informacje w Centralnym Rejestrze Umów mają być zamieszczane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy. Ustawodawca za zaniechanie obowiązku wprowadził odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Na obecny moment powyższe informacje są jedynie w sprawie planowanego utworzenia rejestru umów, brak jest aktualnie stworzonej platformy, która ten rejestr będzie obsługiwać. Nie doprecyzowano w dalszym ciągu, jakie konkretnie umowy mają być zgłaszane, niewątpliwie, przed datą wejścia w życie rejestru umów sektora finansów publicznych, pojawi się w tym zakresie więcej informacji.

Wróć
Czytaj też

Kancelaria Achtelik Siwka i Wspólnicy na EXPO 2024 w Katowicach.

09.09.2024
Z przyjemnością informujemy, że uczestniczyliśmy w EXPO 2024 , które odbyło się w Katowicachw dniach 4-6 września pod hasłem "Przemysł 5.0 - Wyzwania transformacyjne sektora przemysłowego". Wydarzenie to było doskonałą okazją do rozmów na temat przyszłości przemysłu, w szczególności wyzwań…

Kolejni przedsiębiorcy doceniają korzyści z przekształcenia.

09.08.2024
Z przyjemnością informujemy, że zespół naszej kancelarii Achtelik Siwka i Wspólnicy Adwokaci i Radcy Prawni rozpoczyna trzy nowe procesy przekształcenia  w spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Projekty te obejmują przedsiębiorstwa z różnych sektorów: a) Branża transportowa – przedsiębiorstwo świadczące kompleksowe usługi…

Fundacja rodzinna i najem krótkoterminowy – Wyrok WSA w Gdańsku.

23.07.2024
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wydał przełomowy wyrok (sygn. akt I SA/Gd 219/24), który może mieć kluczowe znaczenie dla fundacji rodzinnych zarządzających nieruchomościami mieszkalnymi i czerpiących zyski z najmu krótkoterminowego. Sąd uznał, że najem krótkoterminowy apartamentów mieści się w granicach…