Do góry

Centralny Rejestr Umów – przesunięcie wprowadzenia do 2024 roku

22.06.2022 | Aktualności

Rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych przewidziany ustawą z dnia 14 października 2021 roku o zmianie ustawy – Kodeks Karny i niektórych innych ustaw, zgodnie z pierwotnymi przepisami, miał wejść w życie w dniu 1 lipca 2022 roku. Jednakże, termin ten został przesunięty z 1 lipca bieżącego roku - na 1 stycznia 2024 roku. Z aktualnie dostępnych informacji, wynika, że w Centralnym Rejestrze Umów mają być zamieszczane informacje o umowach zawartych w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 5.000,00 zł bez podatku od towarów i usług (pierwotnie zakładano, że kwota ta będzie wynosić 500,00 zł). Rejestr umów ma obejmować:

1) numer umowy – o ile taki nadano;

2) datę i miejsce zawarcia umowy;

3) okres obowiązywania umowy;

4) oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron;

5) określenie przedmiotu umowy;

6) wartość przedmiotu umowy;

7) informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy.

W rejestrze umów sektora finansów publicznych zamieszczać się będzie informacje o uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą stron umowy, jak również informacje o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu. W rejestrze umów nie będzie się zamieszczać informacji o umowach zawartych w wyniku rozstrzygnięcia zamówień oraz konkursów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych  Za wprowadzenie danych do rejestru umów odpowiadać mają kierownicy jednostek sektora finansów publicznych (wprowadzać dane mogą zatem pracownicy, kierownik jednostki będzie obowiązany do nadzoru). Informacje w Centralnym Rejestrze Umów mają być zamieszczane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy. Ustawodawca za zaniechanie obowiązku wprowadził odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Na obecny moment powyższe informacje są jedynie w sprawie planowanego utworzenia rejestru umów, brak jest aktualnie stworzonej platformy, która ten rejestr będzie obsługiwać. Nie doprecyzowano w dalszym ciągu, jakie konkretnie umowy mają być zgłaszane, niewątpliwie, przed datą wejścia w życie rejestru umów sektora finansów publicznych, pojawi się w tym zakresie więcej informacji.

Czytaj też

Przełomowa interpretacja podatkowa?

19.09.2025
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 26 sierpnia 2025 r. (I SA/GI 1323/24) uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS, który odmówił podatnikowi prawa do zastosowania ulgi na złe długi w VAT po upływie dwóch lat od końca roku, w którym…

Zamawiający uwzględnia odwołanie Kancelarii.

02.09.2025
Z dumą informujemy, że dzięki działaniom naszej kancelarii, Nasz Klient odniósł sukces w postępowaniu przetargowym prowadzonym przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, dotyczącym sprawowania usług nadzoru inwestorskiego przy inwestycjach związanych z przebudową drogi wojewódzkiej nr 789 i budową kanalizacji sanitarnej…

Fundacja rodzinna z majątkiem ponad 100 mln zł.

12.06.2025
Można powiedzieć, że to była sukcesja z rozmachem.  Zakończyliśmy kompleksowy proces założenia fundacji rodzinnej, której majątek przekracza 100 milionów złotych. W skład fundacji weszło wiele składników majątkowych, od udziałów w spółkach kapitałowych przez nieruchomości inwestycyjne i wartościowe ruchomości.  Nasze działania…