Do góry

Skutki „ustawy śmieciowej” dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania.

02.06.2013 | Prawo w biznesie

"Czym bliżej wejścia w życie zmian dotyczących odbioru odpadów komunalnych wprowadzonych ustawą z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (zwaną popularnie „ustawą śmieciową”), która to obowiązki z tym związane ceduje na jednostki samorządu terytorialnego, tj. gminy, tym głośniej w mediach o problemach i niejasnościach wiążących się z jej realizacją.

Pod lupę wzięliśmy skutki ustawy śmieciowej dla przedsiębiorców prowadzących firmy w swoich mieszkaniach lub domach, zatem wykorzystujących nieruchomości mieszkalne również na cele związane z działalnością gospodarczą, co wszakże jest praktyką stosunkowo powszechną.

Skutki ustawy śmieciowej dla przedsiębiorców

W pierwszej kolejności zwrócić uwagę należy, że gminy mogą (co ma faktycznie miejsce w większych miastach, np. Warszawa czy Gdańsk) lecz nie mają obowiązku zapewnić odbioru odpadów powstałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W takich przypadkach, gdy nieruchomość wykorzystywana jest zarówno na cele mieszkalne jak i  na cele prowadzonej działalności gospodarczej, istnieje obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wyłącznie na część zamieszkaną. Natomiast co do tej części nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza konieczne będzie zawarcie dodatkowej umowy z przedsiębiorcą, który będzie odbierał odpady powstające w związku z prowadzeniem  tej działalności.

Skutki ustawy śmieciowej dla przedsiębiorców to między innymi konieczność ponoszenia dwukrotnie opłaty i o ile może mieć to faktycznie jakieś uzasadnienie w przypadku niektórych rodzajów działalności, gdzie odpady te rzeczywiście powstają w dużych ilościach mimo prowadzenia działalności w domu, o tyle wydaje się całkowicie pozbawione racjonalności w przypadku chociażby tzw. osób „samozatrudnionych”, które najczęściej jako miejsce prowadzenia działalności wskazują właśnie swój adres zamieszkania, natomiast część mieszkalna nie jest w żaden sposób oddzielona od części przeznaczonej na działalność, a fakt zarejestrowania firmy pod adresem zamieszkania nie generuje powstawania większej ilości odpadów.

Zawieranie oddzielnych umów na odbiór odpadów

Ponadto absurdalna wydaje się konieczność zawierania oddzielnych umów na odbiór odpadów w sytuacji, gdy nie różnią się one gatunkowo od odpadów „prywatnych” i właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, aby były razem z nimi odbierane.  Bo czy logicznym jest, żeby dajmy na to programista lub grafik prowadzący firmę we własnym mieszkaniu musiał zastanawiać się czy śniadanie zjadł przed pracą, czy też w pracy, żeby prawidłowo zakwalifikować odpadki powstałe w związku z jego przygotowaniem  i wrzucić je od odpowiedniego kontenera?

Kończąc przypominamy, że nowe zasady obowiązywać będą już za niespełna miesiąc, tj. od 1 lipca 2013 roku."

W razie wątpliwości bądź pytań związanych z wprowadzeniem zmian w zakresie prawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Achtelik Siwka i Wspólnicy Kancelaria adwokacka Katowice i wyspecjalizowany zespół prawników, adwokatów i radców prawnych, służy stałą obsługą prawną firm Katowice. Zapraszamy do kontaktu!

Czytaj też

Fundacje rodzinne i najciekawsze orzeczenia podatkowe.

04.12.2024
Fundacje rodzinne, są obecnie coraz chętniej stosowanymi w praktyce rozwiązaniami, mającymi na celu zapewnienie sprawnej sukcesji. Jest to rozwiązanie w dalszym ciągu nowe, a jednocześnie przewidujące szereg korzyści podatkowych. Jednak dorobek orzeczniczy, w tym w zakresie interpretacji indywidualnych oraz wyrok…

Zasady opodatkowania fundacji rodzinnej oraz wypłat na rzecz beneficjentów w świetle ustawy.

05.11.2024
Fundacja rodzinna cieszy się dzisiaj wyjątkowym zainteresowaniem z tego powodu, że przewidziano dla niej bardzo korzystne zasady opodatkowania. Poniżej przyjrzymy się zasadom opodatkowania podatkiem CIT przychodów uzyskiwanych przez fundację rodzinną oraz podstawowym zasadom opodatkowania wypłat na rzecz beneficjentów. Krótko wspomnę także…

Czym jest i jak uzyskać decyzją o wsparciu w ramach Polskiej Strefy Inwestycji?

31.07.2024
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i mając na uwadze pojawiające się pytania, będziemy dalej przybliżać zagadnienia związane z prowadzeniem działalności w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (dawnych Specjalnych Stref Ekonomicznych tzw. SSE; tych pojęć będziemy używać zamiennie z uwagi na fakt, że…