Do góry

Skutki „ustawy śmieciowej” dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania.

02.06.2013 | Prawo w biznesie

"

Czym bliżej wejścia w życie zmian dotyczących odbioru odpadów komunalnych wprowadzonych ustawą z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (zwaną popularnie „ustawą śmieciową”), która to obowiązki z tym związane ceduje na jednostki samorządu terytorialnego, tj. gminy, tym głośniej w mediach o problemach i niejasnościach wiążących się z jej realizacją.

Pod lupę wzięliśmy kwestię skutków jakie zmiany te przyniosą dla przedsiębiorców, prowadzących firmy w swoich mieszkaniach lub domach, zatem wykorzystujących nieruchomości mieszkalne również na cele związane z działalnością gospodarczą, co wszakże jest praktyką stosunkowo powszechną.

W pierwszej kolejności zwrócić uwagę należy, że gminy mogą (co ma faktycznie miejsce w większych miastach, np. Warszawa czy Gdańsk) lecz nie mają obowiązku zapewnić odbioru odpadów powstałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W takich przypadkach, gdy nieruchomość wykorzystywana jest zarówno na cele mieszkalne jak i  na cele prowadzonej działalności gospodarczej, istnieje obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wyłącznie na część zamieszkaną. Natomiast co do tej części nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza konieczne będzie zawarcie dodatkowej umowy z przedsiębiorcą, który będzie odbierał odpady powstające w związku z prowadzeniem  tej działalności.

W konsekwencji przedsiębiorca będzie ponosił opłaty dwukrotnie i o ile może mieć to faktycznie jakieś uzasadnienie w przypadku niektórych rodzajów działalności, gdzie odpady te rzeczywiście powstają w dużych ilościach mimo prowadzenia działalności w domu, o tyle wydaje się całkowicie pozbawione racjonalności w przypadku chociażby tzw. osób „samozatrudnionych”, które najczęściej jako miejsce prowadzenia działalności wskazują właśnie swój adres zamieszkania, natomiast część mieszkalna nie jest w żaden sposób oddzielona od części przeznaczonej na działalność, a fakt zarejestrowania firmy pod adresem zamieszkania nie generuje powstawania większej ilości odpadów.

Ponadto absurdalna wydaje się konieczność zawierania oddzielnych umów na odbiór odpadów w sytuacji, gdy nie różnią się one gatunkowo od odpadów „prywatnych” i właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, aby były razem z nimi odbierane.  Bo czy logicznym jest, żeby dajmy na to programista lub grafik prowadzący firmę we własnym mieszkaniu musiał zastanawiać się czy śniadanie zjadł przed pracą, czy też w pracy, żeby prawidłowo zakwalifikować odpadki powstałe w związku z jego przygotowaniem  i wrzucić je od odpowiedniego kontenera?

Kończąc przypominamy, że nowe zasady obowiązywać będą już za niespełna miesiąc, tj. od 1 lipca 2013 roku.

"
Wróć

Czytaj też

Portal Rejestrów Sądowych – rejestracja spółki i zmiana danych tylko przez Internet

02.07.2021
O zasadach rejestracji spółki oraz o zmianie danych spółki za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych Portal Rejestrów Sądowych - jak złożyć wniosek do KRS po 1 lipca 2021 roku? Osoby, które w dniu 1 lipca 2021 roku podjęły próbę złożenia, na…

Ochrona beneficjentów a naruszenie umowy przez instytucję wdrażającą

28.06.2021
We wpisie radcy prawnego Jacka Mąki poruszamy kwestię zwrotu środków unijnych i sposobów zabezpieczenia interesów beneficjenta. Zwrot środków unijnych - uwagi ogólne. Założenie, rozwój, czy też zmiana profilu prowadzonej działalności wiąże się nierozłącznie z koniecznością uzyskania niezbędnego finansowania. Jednym z jego…

Wynagrodzenie prokurenta i pełnomocnika a ZUS

14.06.2021
Czy wynagrodzenie prokurenta lub pełnomocnika z tytułu powołania podlega ZUS Składki ZUS a wynagrodzenie prokurenta i pełnomocnika Czy od wynagrodzenia wypłacanego prokurentom i pełnomocnikom spółek należy naliczać składki na ubezpieczenie społeczne? Odpowiedź zależy oczywiście od podstawy wypłacania tego wynagrodzenia –…