Do góry

Skutki „ustawy śmieciowej” dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania.

02.06.2013 | Prawo w biznesie

"

Czym bliżej wejścia w życie zmian dotyczących odbioru odpadów komunalnych wprowadzonych ustawą z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (zwaną popularnie „ustawą śmieciową”), która to obowiązki z tym związane ceduje na jednostki samorządu terytorialnego, tj. gminy, tym głośniej w mediach o problemach i niejasnościach wiążących się z jej realizacją.

Pod lupę wzięliśmy kwestię skutków jakie zmiany te przyniosą dla przedsiębiorców, prowadzących firmy w swoich mieszkaniach lub domach, zatem wykorzystujących nieruchomości mieszkalne również na cele związane z działalnością gospodarczą, co wszakże jest praktyką stosunkowo powszechną.

W pierwszej kolejności zwrócić uwagę należy, że gminy mogą (co ma faktycznie miejsce w większych miastach, np. Warszawa czy Gdańsk) lecz nie mają obowiązku zapewnić odbioru odpadów powstałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W takich przypadkach, gdy nieruchomość wykorzystywana jest zarówno na cele mieszkalne jak i  na cele prowadzonej działalności gospodarczej, istnieje obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wyłącznie na część zamieszkaną. Natomiast co do tej części nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza konieczne będzie zawarcie dodatkowej umowy z przedsiębiorcą, który będzie odbierał odpady powstające w związku z prowadzeniem  tej działalności.

W konsekwencji przedsiębiorca będzie ponosił opłaty dwukrotnie i o ile może mieć to faktycznie jakieś uzasadnienie w przypadku niektórych rodzajów działalności, gdzie odpady te rzeczywiście powstają w dużych ilościach mimo prowadzenia działalności w domu, o tyle wydaje się całkowicie pozbawione racjonalności w przypadku chociażby tzw. osób „samozatrudnionych”, które najczęściej jako miejsce prowadzenia działalności wskazują właśnie swój adres zamieszkania, natomiast część mieszkalna nie jest w żaden sposób oddzielona od części przeznaczonej na działalność, a fakt zarejestrowania firmy pod adresem zamieszkania nie generuje powstawania większej ilości odpadów.

Ponadto absurdalna wydaje się konieczność zawierania oddzielnych umów na odbiór odpadów w sytuacji, gdy nie różnią się one gatunkowo od odpadów „prywatnych” i właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, aby były razem z nimi odbierane.  Bo czy logicznym jest, żeby dajmy na to programista lub grafik prowadzący firmę we własnym mieszkaniu musiał zastanawiać się czy śniadanie zjadł przed pracą, czy też w pracy, żeby prawidłowo zakwalifikować odpadki powstałe w związku z jego przygotowaniem  i wrzucić je od odpowiedniego kontenera?

Kończąc przypominamy, że nowe zasady obowiązywać będą już za niespełna miesiąc, tj. od 1 lipca 2013 roku.

"
Wróć

Czytaj też

Nowe zasady opodatkowania spółek komandytowych

26.01.2021
Ważne zmiany w opodatkowaniu spółek komandytowych, czy warto się przekształcić? Nowe zasady opodatkowania spółek komandytowych czyli CIT w spółkach komandytowych. Przychód wszystkich spółek komandytowych, począwszy od stycznia 2021 roku, poddany zostały nowym zasadom opodatkowania, na skutek objęcia przychodów tych spółek…

Tarcza finansowa PFR 2.0 – nowe subwencje

19.01.2021
Nowe subwencje dla mikro, małych i średnich firm. Kolejne wsparcie dla mikro, małych i średnich firm w ramach tarczy finansowej PFR 2.0 Od 15 stycznia 2021 roku przedsiębiorcy mogą składać nowe wnioski o przyznanie pomocy w ramach Tarczy Finansowej 2.0,…

Rozwiązanie spółki jawnej bez likwidacji

10.11.2020
Kancelaria Achtelik Siwka i Wspólnicy o zasadach rozwiązania spółki jawnej bez likwidacji. Jak rozwiązać spółkę jawną bez likwidacji. Kodeks spółek handlowych co do zasady przewiduje, że wraz z rozwiązaniem spółki jawnej niezbędne będzie przeprowadzenie jej likwidacji mającej na celu podział…