Do góry

Skutki „ustawy śmieciowej” dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania.

02.06.2013 | Prawo w biznesie

"

Czym bliżej wejścia w życie zmian dotyczących odbioru odpadów komunalnych wprowadzonych ustawą z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (zwaną popularnie „ustawą śmieciową”), która to obowiązki z tym związane ceduje na jednostki samorządu terytorialnego, tj. gminy, tym głośniej w mediach o problemach i niejasnościach wiążących się z jej realizacją.

Pod lupę wzięliśmy kwestię skutków jakie zmiany te przyniosą dla przedsiębiorców, prowadzących firmy w swoich mieszkaniach lub domach, zatem wykorzystujących nieruchomości mieszkalne również na cele związane z działalnością gospodarczą, co wszakże jest praktyką stosunkowo powszechną.

W pierwszej kolejności zwrócić uwagę należy, że gminy mogą (co ma faktycznie miejsce w większych miastach, np. Warszawa czy Gdańsk) lecz nie mają obowiązku zapewnić odbioru odpadów powstałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W takich przypadkach, gdy nieruchomość wykorzystywana jest zarówno na cele mieszkalne jak i  na cele prowadzonej działalności gospodarczej, istnieje obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wyłącznie na część zamieszkaną. Natomiast co do tej części nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza konieczne będzie zawarcie dodatkowej umowy z przedsiębiorcą, który będzie odbierał odpady powstające w związku z prowadzeniem  tej działalności.

W konsekwencji przedsiębiorca będzie ponosił opłaty dwukrotnie i o ile może mieć to faktycznie jakieś uzasadnienie w przypadku niektórych rodzajów działalności, gdzie odpady te rzeczywiście powstają w dużych ilościach mimo prowadzenia działalności w domu, o tyle wydaje się całkowicie pozbawione racjonalności w przypadku chociażby tzw. osób „samozatrudnionych”, które najczęściej jako miejsce prowadzenia działalności wskazują właśnie swój adres zamieszkania, natomiast część mieszkalna nie jest w żaden sposób oddzielona od części przeznaczonej na działalność, a fakt zarejestrowania firmy pod adresem zamieszkania nie generuje powstawania większej ilości odpadów.

Ponadto absurdalna wydaje się konieczność zawierania oddzielnych umów na odbiór odpadów w sytuacji, gdy nie różnią się one gatunkowo od odpadów „prywatnych” i właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, aby były razem z nimi odbierane.  Bo czy logicznym jest, żeby dajmy na to programista lub grafik prowadzący firmę we własnym mieszkaniu musiał zastanawiać się czy śniadanie zjadł przed pracą, czy też w pracy, żeby prawidłowo zakwalifikować odpadki powstałe w związku z jego przygotowaniem  i wrzucić je od odpowiedniego kontenera?

Kończąc przypominamy, że nowe zasady obowiązywać będą już za niespełna miesiąc, tj. od 1 lipca 2013 roku.

"
Wróć

Czytaj też

Tarcza 4.0 – założenia projektu ustawy we wpisie Tomasza Grota

17.06.2020
Tarcza 4.0 - proces legislacyjny. W Senacie trwają obecnie prace w komisjach nad projektem kolejnej ustawy mającej na celu przeciwdziałać negatywnym skutkom gospodarczym COVID-19. Głosowania nad ustawą w komisjach senackich planowo ma odbyć się 16 czerwca 2020 roku. Najważniejsze założenia…

Tarcza 3.0 – gwóźdź do trumny firm pożyczkowych

19.05.2020
Jaki wpływ będzie mieć regulacja tarczy antykryzysowej 3.0 na działalność firm pożyczkowych ? Ustawodawca stopniowo wiąże ręce firmom pożyczkowym, w tym przedsiębiorcom prowadzącym lombardy i działalność pożyczkową na uczciwych zasadach. Po obcięciu o połowę w tarczy 1.0. maksymalnych kosztów pozaodsetkowych…

TARCZY 3.0. NAJWAŻNIEJSZE ROZWIĄZANIA I ZMIANY W OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISACH

19.05.2020
TARCZA 3.0 CO NOWEGO? Tarcza 3.0, czyli ustawa z dnia 14 maja 2020 roku o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, została podpisana przez Prezydenta i opublikowana 15 maja w Dzienniku Ustaw.…