Do góry

Skutki „ustawy śmieciowej” dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania.

02.06.2013 | Prawo w biznesie

"Czym bliżej wejścia w życie zmian dotyczących odbioru odpadów komunalnych wprowadzonych ustawą z dnia 1 lipca 2011 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (zwaną popularnie „ustawą śmieciową”), która to obowiązki z tym związane ceduje na jednostki samorządu terytorialnego, tj. gminy, tym głośniej w mediach o problemach i niejasnościach wiążących się z jej realizacją.

Pod lupę wzięliśmy skutki ustawy śmieciowej dla przedsiębiorców prowadzących firmy w swoich mieszkaniach lub domach, zatem wykorzystujących nieruchomości mieszkalne również na cele związane z działalnością gospodarczą, co wszakże jest praktyką stosunkowo powszechną.

Skutki ustawy śmieciowej dla przedsiębiorców

W pierwszej kolejności zwrócić uwagę należy, że gminy mogą (co ma faktycznie miejsce w większych miastach, np. Warszawa czy Gdańsk) lecz nie mają obowiązku zapewnić odbioru odpadów powstałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W takich przypadkach, gdy nieruchomość wykorzystywana jest zarówno na cele mieszkalne jak i  na cele prowadzonej działalności gospodarczej, istnieje obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami wyłącznie na część zamieszkaną. Natomiast co do tej części nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza konieczne będzie zawarcie dodatkowej umowy z przedsiębiorcą, który będzie odbierał odpady powstające w związku z prowadzeniem  tej działalności.

Skutki ustawy śmieciowej dla przedsiębiorców to między innymi konieczność ponoszenia dwukrotnie opłaty i o ile może mieć to faktycznie jakieś uzasadnienie w przypadku niektórych rodzajów działalności, gdzie odpady te rzeczywiście powstają w dużych ilościach mimo prowadzenia działalności w domu, o tyle wydaje się całkowicie pozbawione racjonalności w przypadku chociażby tzw. osób „samozatrudnionych”, które najczęściej jako miejsce prowadzenia działalności wskazują właśnie swój adres zamieszkania, natomiast część mieszkalna nie jest w żaden sposób oddzielona od części przeznaczonej na działalność, a fakt zarejestrowania firmy pod adresem zamieszkania nie generuje powstawania większej ilości odpadów.

Zawieranie oddzielnych umów na odbiór odpadów

Ponadto absurdalna wydaje się konieczność zawierania oddzielnych umów na odbiór odpadów w sytuacji, gdy nie różnią się one gatunkowo od odpadów „prywatnych” i właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, aby były razem z nimi odbierane.  Bo czy logicznym jest, żeby dajmy na to programista lub grafik prowadzący firmę we własnym mieszkaniu musiał zastanawiać się czy śniadanie zjadł przed pracą, czy też w pracy, żeby prawidłowo zakwalifikować odpadki powstałe w związku z jego przygotowaniem  i wrzucić je od odpowiedniego kontenera?

Kończąc przypominamy, że nowe zasady obowiązywać będą już za niespełna miesiąc, tj. od 1 lipca 2013 roku."

W razie wątpliwości bądź pytań związanych z wprowadzeniem zmian w zakresie prawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Achtelik Siwka i Wspólnicy Kancelaria adwokacka Katowice i wyspecjalizowany zespół prawników, adwokatów i radców prawnych, służy stałą obsługą prawną firm Katowice. Zapraszamy do kontaktu!

Wróć
Czytaj też

Jak przekształcić prywatny podmiot leczniczy w spółkę z o.o.?

26.02.2024
Zgodnie z Ustawą o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 roku podmiotami leczniczymi są m.in. przedsiębiorcy zasadniczo we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej. To znaczy, że z tzw. prywatnymi podmiotami leczniczymi mamy do czynienia w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych, spółek cywilnych…

Wykreślenie podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego

08.02.2024
Obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego podlegają m.in. spółki, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie czy stowarzyszenia. W momencie w którym, z różnych przyczyn pojawia się dążenie do rozwiązania podmiotu uprzednio wpisanego do KRS-u, koniecznym jest podjęcie tematu wykreślenia tego podmiotu przez…

Przetwarzanie złota inwestycyjnego – aspekty podatkowe.

22.11.2023
Wśród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w branży jubilerskiej i złotniczej popularnym rodzajem czynności są transakcje związane z nabywaniem złota inwestycyjnego, a następnie jego przetwarzaniem (przerobem), np. połączeniem z innymi surowcami, przetopieniem, złomowaniem, dokonywaniem czynności prowadzących do zmiany masy, składu oraz…