Do góry

Przesłanki uznania informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa.

13.02.2015 | Prawo w biznesie

Kwestie związane z ustaleniem jakie informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa budzą liczne kontrowersje. Samo pojęcie interpretowane jest bardzo szeroko, w oderwaniu od definicji ustawowej, 
a zarzut naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa jest w praktyce często nadużywany.

 

Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.

 

Ustawa uznaje za tajemnicę przedsiębiorstwa tylko takie informacje, które łącznie spełniają trzy przesłanki:

Zgodnie z umową międzynarodową „Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej” (tzw. TRIPS, Dz. U. z 1996 r., Nr 32, poz. 143) informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa (sekcja 7 – Ochrona informacji nieujawnionej, art. 39, ust. 2):

Zakres działań w zakresie utrzymania informacji zależny jest od ich rodzaju. W jednych przypadkach, aby uznać informacje za zabezpieczone, konieczne jest podjęcie działań zakrojonych na szeroką skalę, zapewnianie wysokiego stopnia bezpieczeństwa, a w innych wystarczy poinformowanie pracowników o konieczności zachowania poufności. Przedsiębiorca musi w sposób widoczny zamanifestować swoją wolę zachowania informacji w tajemnicy i podjąć kroki, które umożliwią mu kontrolę nad przedmiotowymi informacjami. W tym celu, aby pozyskać informacje objęte tajemnicą przedsiębiorstwa koniecznym jest, aby osoba trzecia zmuszona była do pokonania zabezpieczeń ustanowionych przez przedsiębiorcę. Każdą sprawę należy oceniać indywidualnie. W niektórych przypadkach za wystarczające zabezpieczenie można uznać np. wprowadzenie hasła dostępu do komputera, jednak jest to minimalne zabezpieczenie, przez sądy uznawane często za niewystarczające dla uznania, że informacje były chronione. W przypadku danych przechowywanych w formie tradycyjnej przejawem zabezpieczenia informacji może być obowiązek niszczenia zbędnych dokumentów, zamykania ich w szafie, sejfie, monitoring.

Według wyroków SN z dnia 3 października 2000 r., I CKN 304/00 oraz z dnia 5 września 2001 r., I CKN 1159/00, tajemnicą nie są objęte takie informacje, które zostały wykorzystane, bo przedsiębiorca nie podjął działań niezbędnych do zachowania poufności (tajemnicy). Wykorzystanie przez pracownika we własnej działalności gospodarczej informacji, co do których przedsiębiorca (pracodawca) nie podjął niezbędnych działań w celu zachowania ich poufności, należy traktować jako wykorzystanie powszechnej wiedzy, do której przedsiębiorca nie ma żadnych ustawowych uprawnień (zob. wyrok SN z 3 października 2000 r., I CKN 304/00, LexPolonica nr 346397).

Konsekwencje naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 18 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:

Z kolei art. 23 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowi, że kto wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w stosunku do przedsiębiorcy, ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli wyrządza to poważną szkodę przedsiębiorcy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Tej samej karze podlega, kto, uzyskawszy bezprawnie informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, ujawnia ją innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej.

Ustawa w tym zakresie jest zatem rygorystyczna i wprowadza obok odpowiedzialności cywilnej także odpowiedzialność karną za dokonanie czynu nieuczciwej konkurencji.

 

Wróć

Czytaj też

Tarcza 4.0 – obniżenie wymiaru czasu pracy o 20%

10.07.2020
Tarcza antykryzysowa 4.0 – obniżenie wymiaru czasu pracy o 20%. Nowe uprawnienia pracodawców. Obniżenie etatu w związku z tarczą 4.0. W przepisach tarczy antykryzysowej, 4.0. wprowadzono przepis, zgodnie z którym pracodawca, u którego wystąpił spadek przychodów ze sprzedaży towarów lub…

Tarcza 4.0 – założenia projektu ustawy we wpisie Tomasza Grota

17.06.2020
Tarcza 4.0 - proces legislacyjny. W Senacie trwają obecnie prace w komisjach nad projektem kolejnej ustawy mającej na celu przeciwdziałać negatywnym skutkom gospodarczym COVID-19. Głosowania nad ustawą w komisjach senackich planowo ma odbyć się 16 czerwca 2020 roku. Najważniejsze założenia…

Tarcza 3.0 – gwóźdź do trumny firm pożyczkowych

19.05.2020
Jaki wpływ będzie mieć regulacja tarczy antykryzysowej 3.0 na działalność firm pożyczkowych ? Ustawodawca stopniowo wiąże ręce firmom pożyczkowym, w tym przedsiębiorcom prowadzącym lombardy i działalność pożyczkową na uczciwych zasadach. Po obcięciu o połowę w tarczy 1.0. maksymalnych kosztów pozaodsetkowych…