Do góry

OGRANICZENIE WYSOKOŚCI MAKSYMALNYCH POZAODSETKOWYCH KOSZTÓW KREDYTU (MPKK) – ZMIANY WPROWADZONE W TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ

08.04.2020 | Prawo w biznesie

Tarcza antykryzysowa wprowadziła przepisy odnoszące się do działalności podmiotów udzielających kredytów i pożyczek na podstawie ustawy o kredycie konsumenckim, co za tym idzie dotyczą one także firm pożyczkowych. Największe firmy zajmujące się udzielaniem pożyczek, w tym pożyczek online, wstrzymały udzielanie nowych pożyczek lub zapowiadają wycofanie się z rynku.
 

Jakie zmiany wpływające na działalność firm pożyczkowych wprowadzono przy okazji uchwalania tzw. „Tarczy Antykryzysowej”? Czy to koniec firm pożyczkowych?

 

I. Ograniczenie wysokości maksymalnych pozaodsetkowych  kosztów kredytu (MPKK) w umowie kredytu konsumenckiego (pożyczki konsumenckiej).


Tarcza wprowadza drakońskie ograniczenie maksymalnych kosztów pozaodsetkowych kosztów kredytu w porównaniu do obecnie obowiązującego wzoru. Ponadto jest to też rozwiązanie bardziej rygorystyczne niż było planowane w projekcie ustawy antylichwiarskiej, która utknęła w Sejmie w 2019 roku.
 
Wcześniej:
MPKK ≤(K x 25%)+(K x    n/R  x 30%) 
MPKK – maksymalnie pozaodsetkowe koszty kredytu
K – całkowita kwota kredytu
n – okres spłaty w dniach
R – liczba dni w roku
 
Obecnie tarcza wprowadza następujące rozwiązania:
a. dla kredytów o okresie spłaty 30 dni
i dłuższym:
 MPKK ≤(K x 15%)+(K x    n/R  x 6%)
b. dla kredytów o okresie spłaty krótszym niż 30 dni:
MPKK ≤K x 5%
 
Ponadto tarcza wprowadza ogólne ograniczenie, że pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego nie mogą przekraczać 45% całkowitej kwoty kredytu. Tym samym udzielanie pożyczek konsumenckich staje się praktycznie nieopłacalne.
 
Co więcej tarcza antykryzysowa wprowadza też regulację, zgodnie z którą koszty pozaodsetkowe kredytu konsumenckiego, wynikające z umowy o kredyt konsumencki nie należą się w cześć przekraczającej powyższe ograniczenia. Wydaje się, iż odnosi się to już do umów zawartych przed wejściem w życie tarczy, które przewidywały większe koszty pozaodsetkowe.
 

II. Udzielanie kolejnego kredytu konsumenckiego/pożyczki – zmiany w Tarczy Antykryzysowej.

 
Tarcza antykryzysowa wprowadza także regulacje dotyczące sposobu obliczania MPKK  (maksymalne pozaodsetkowe koszty kredytu)  przy kolejnych kredytach/pożyczkach. Mianowicie, jeżeli kredytodawca udzieli w terminie 120 dni od wypłaty pierwszego kredytu kolejnego kredytu/pożyczki konsumentowi, który nie dokonał pełnej spłaty poprzedniego, to
a. całkowitą kwotę kredytu dla celów obliczenia MPKK (maksymalne pozaodsetkowe koszty kredytu) stanowi kwota pierwszego kredytu;
b. pozaodsetkowe koszty kredytu obejmują sumę pozaodsetkowych kosztów wszystkich kredytów i pożyczek udzielonych w tym okresie.
 

III. Naruszenie obostrzeń – wysokie kary, które może nałożyć UOKiK.

 
Naruszenie ograniczeń związanych z udzielaniem kredytów konsumenckich i pożyczek opisanych w pkt I i II może stanowić praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Oznacza to, iż w przypadku gdyby UOKiK powziął informację o stosowaniu przez kredytodawcę (firmę pożyczkową) wyższych stawek kosztów pozaodsetkowych w drodze stosowanego postępowania może wydać decyzję nakazującą zaprzestanie takiego działania. Ponadto w razie stwierdzenia takich naruszeń może nałożyć karę do 10% obrotu za rok poprzedzający rok nałożenia kary, a jeśli przedsiębiorca nie uzyskał obrotu ponad 100 000 euro, bierze pod uwagę średni przychód z 3 poprzednich lat. Kara może zostać nałożona także na osobę zarządzającą.
 

IV. Okres obowiązywania.

Przepisy wprowadzające obniżone MPKK  (maksymalne pozaodsetkowe koszty kredytu)  tracą moc po roku od dnia wejścia w życie ustawy czyli 1 kwietnia 2021 roku.  Po tym terminie kredytodawca / firma pożyczkowa może dalej stosować stawki MPKK  (maksymalne pozaodsetkowe koszty kredytu) zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim.
 
 
 
Autorzy:
1. Aplikant adwokacki Tomasz Grot
2. Radca prawny Adrian Achtelik
 

 

Czytaj też

Fundacje rodzinne 2025 – kontrowersje i zmiany w przepisach

07.01.2025
Od momentu wejścia w życie Ustawy o fundacjach rodzinnych w 2023 roku minęło już 1,5 roku a od tego czasu zarejestrowano ich już ponad 2 000. Skuteczność fundacji rodzinnej, jako narzędzia sukcesji majątkowej i ochrony aktywów, przyciągnęła w tym czasie przede…

Fundacje rodzinne i najciekawsze orzeczenia podatkowe.

04.12.2024
Fundacje rodzinne, są obecnie coraz chętniej stosowanymi w praktyce rozwiązaniami, mającymi na celu zapewnienie sprawnej sukcesji. Jest to rozwiązanie w dalszym ciągu nowe, a jednocześnie przewidujące szereg korzyści podatkowych. Jednak dorobek orzeczniczy, w tym w zakresie interpretacji indywidualnych oraz wyrok…

Zasady opodatkowania fundacji rodzinnej oraz wypłat na rzecz beneficjentów w świetle ustawy.

05.11.2024
Fundacja rodzinna cieszy się dzisiaj wyjątkowym zainteresowaniem z tego powodu, że przewidziano dla niej bardzo korzystne zasady opodatkowania. Poniżej przyjrzymy się zasadom opodatkowania podatkiem CIT przychodów uzyskiwanych przez fundację rodzinną oraz podstawowym zasadom opodatkowania wypłat na rzecz beneficjentów. Krótko wspomnę także…