Do góry

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – kto ma obowiązek dokonać zgłoszenia?

24.01.2020 | Prawo w biznesie

Od dnia 13 października  2019 roku zgodnie z przepisami ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, nałożono na niektóre podmioty gospodarcze, obowiązek zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych do nowopowstałego Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Informacja ta jest istotna, z uwagi na fakt, wysokich kar jakie mogą być nakładane na przedsiębiorców za niedokonanie stosowanego zgłoszenia. 

KOGO DOTYCZY OBOWIĄZEK WPISU DO CENTRALNEGO REJESTRU BENEFICJENTÓW RZECZYWISTYCH (CRBR)?

Do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji są obowiązane:
1)spółki jawne;
2)spółki komandytowe;
3)spółki komandytowo-akcyjne;
4)spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
5)spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych.
 
 

NA KIM CIĄŻY OBOWIĄZEK ZGŁASZANIA BENEFICJENTÓW RZECZYWISTYCH?

Obowiązek dokonania zgłoszenia ciąży na osobach uprawnionych do reprezentacji spółki.

JAKI JEST TERMIN NA DOKONANIE ZGŁOSZENIA BENEFICJENTA RZECZYWISTEGO DO REJESTRU CRBR?

Spółki które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie przepisów tj. przed dniem 13 października 2019 roku mają 6 miesięcy (licząc od dnia wejścia w życie obowiązku) na dokonanie zgłoszenia do tego rejestru, natomiast spółki, które zostały lub zostaną wpisane do Rejestru po dniu 13 października 2019 roku zobowiązane są do dokonania zgłoszenia w ciągu 7 dni od dokonania wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym.
 
 

KIM JEST BENEFICJENT RZECZYWISTY W SPÓŁCE?

Beneficjent rzeczywisty to osoba fizyczna lub osoby fizyczne:
• sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę, lub
• w imieniu których są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna.
W przypadku spółki – osoby prawnej, innej niż spółka, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, podlegającym wymogom ujawniania informacji na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej lub odpowiadającym im przepisom prawa państwa trzeciego, beneficjentem rzeczywistym spółki jest:
• osoba fizyczna będąca udziałowcem lub akcjonariuszem spółki, której przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji tej osoby prawnej,
• osoba fizyczna dysponująca więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym  spółki, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
• osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad osobą prawną lub osobami prawnymi, którym łącznie przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji spółki, lub łącznie dysponującą więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie spółki, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
• osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad spółką przez posiadanie w stosunku do niej uprawnień, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351), lub
• osoba fizyczna zajmująca wyższe stanowisko kierownicze w organach spółki w przypadku udokumentowanego braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w powyższych punktach oraz w przypadku niestwierdzenia podejrzeń prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
 

JAKIE KARY ZA BRAK ZGŁOSZENIA BENEFICJENTA RZECZYWISTEGO?
Kary przewidziane ustawą za niedopełnienie obowiązków związanych ze zgłoszeniem beneficjenta rzeczywistego do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) mogą być bardzo dotkliwe.  Maksymalna wysokość kary to 1.000.000,00 zł.

 
 
Autor:
1. Adrian Achtelik - radca prawny / partner Kancelarii Achtelik Siwka i Wspólnicy Adwokaci i Radcy Prawni sp.p.
2. Daniel Piekarz - prawnik
Wróć

Czytaj też

Tarcza 4.0 – obniżenie wymiaru czasu pracy o 20%

10.07.2020
Tarcza antykryzysowa 4.0 – obniżenie wymiaru czasu pracy o 20%. Nowe uprawnienia pracodawców. Obniżenie etatu w związku z tarczą 4.0. W przepisach tarczy antykryzysowej, 4.0. wprowadzono przepis, zgodnie z którym pracodawca, u którego wystąpił spadek przychodów ze sprzedaży towarów lub…

Tarcza 4.0 – założenia projektu ustawy we wpisie Tomasza Grota

17.06.2020
Tarcza 4.0 - proces legislacyjny. W Senacie trwają obecnie prace w komisjach nad projektem kolejnej ustawy mającej na celu przeciwdziałać negatywnym skutkom gospodarczym COVID-19. Głosowania nad ustawą w komisjach senackich planowo ma odbyć się 16 czerwca 2020 roku. Najważniejsze założenia…

Tarcza 3.0 – gwóźdź do trumny firm pożyczkowych

19.05.2020
Jaki wpływ będzie mieć regulacja tarczy antykryzysowej 3.0 na działalność firm pożyczkowych ? Ustawodawca stopniowo wiąże ręce firmom pożyczkowym, w tym przedsiębiorcom prowadzącym lombardy i działalność pożyczkową na uczciwych zasadach. Po obcięciu o połowę w tarczy 1.0. maksymalnych kosztów pozaodsetkowych…