Do góry

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – Jak podpisać zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym (KIR Szafir).

05.02.2020 | Prawo w biznesie

Centralny Rejestr Beneficjentów - Jak podpisać zgłoszenie kwalifikowanym podpisem elektronicznym (KIR Szafir).

Dwa sposoby podpisywania zgłaszania do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Udostępniona platforma Ministerstwa Finansów domyślnie kieruje nas jako użytkowników do podpisania przygotowanego zgłoszenia podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Niemniej pojawia się pytanie, co w wypadku gdy takiego podpisu nie posiada osoba uprawniona do reprezentacji spółki? Wówczas, zgodnie z przepisami, osoba taka ma możliwość podpisania dokumentu kwalifikowanym podpisem elektronicznym, co już nie jest takie proste oraz intuicyjne, jak mogłoby się wydawać.

Ministerstwo Finansów o zasadach podpisywania zgłoszeń do CRBR podpisem elektronicznym.

Informacja udostępniona przez Ministerstwo Finansów ogranicza się do stwierdzenia, że w celu podpisania zgłoszenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym należy wyeksportować dane do pliku XML w dedykowanej aplikacji służącej do podpisywania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, którym dysponuje osoba uprawniona do reprezentacji spółki. Tak skonstruowany opis sprowadza problem praktycznie do konieczności wybrania opcji „eksportuj” na ostatniej stronie zgłoszenia, na platformie Ministerstwa Finansów. Po pobraniu pliku na naszym komputerze powinien pojawić się plik z rozszerzeniem .xml, który należy podpisać za pośrednictwem oprogramowania dostawcy kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Konfigurowanie podpisu przed podpisaniem zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

W tym miejscu pojawia się pierwszy problem, albowiem nie każdy użytkownik oprogramowania ma w sposób prawidłowy skonfigurowane ustawienia podpisu. Ponownie odwołując się do informacji udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wiemy, że zgłoszenie informacji o beneficjencie rzeczywistym jest opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym (podpis wewnętrzny dołączony – Enveloped XAdES). Niemniej posiadając ww. wiedzę, dalej nie wiemy jak dokonać konfiguracji ustawienia podpisu. Każdy z dostawców kwalifikowanego podpisu elektronicznego używa własnych określeń oraz oznaczeń dotyczących poszczególnych opcji czy ustawień. Dla przykładu oprogramowanie udostępnione przez Spółkę Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. - Szafir 2.0, posługuje się określeniem m.in. „podpis wbudowany (kontrasygnata)” oraz „podpis otaczany”. Poza tym istnieje możliwość wyboru opcji „zapisz podpisywane dane razem z podpisem”. Do nas jako użytkowników należy teraz wybór prawidłowych ustawień, nie mówiąc już o pozostałych dostępnych do zmodyfikowania elementach podpisu takich jak format (XAdES, PAdES, ASiC-S czy CAdES), wariant (znacznik czasu, certyfikatu, listy), funkcja skrótu (SHA-1, SHA-256) czy rodzaj zobowiązania (dowód nadawcy, dowód dostawcy, formalne zatwierdzenie itd.).
 

Po wybraniu prawidłowych ustawień podpisu, w efekcie otrzymujemy dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zdziwi się jednak ten, kto teraz spróbuje wczytać otrzymany dokument na platformę Ministerstwa Finansów. Po wybraniu zapisanego pliku pojawi się bowiem następująca informacja: Nieprawidłowe rozszerzenie pliku. Dopuszczalne rozszerzenie: .xml. Zdziwienie będzie tym większe, po tym jak sprawdzimy, że nasz dokument ma takie właśnie rozszerzenie. Zespół Pomocy Technicznej, wskazuje w tym przypadku, że należy usunąć z nazwy pliku ostatnie znaki .XAdES. Rozwiązanie zdaje się proste tylko, że w naszym wypadku ostatnie znaki w pliku to właśnie xml.

Musimy teraz sięgnąć do głęboko zakorzenionej u każdego prawnika wiedzy informatycznej, szczególności tej dotyczącej funkcjonalności naszego systemu operacyjnego, który to domyślnie ukrywa rozszerzenia znanych mu plików. Mając zainstalowane oprogramowanie dostawcy kwalifikowanego podpisu elektronicznego, system operacyjny ukryje nam rozszerzenie .XAdES pokazując wyłącznie .xml. Po odznaczeniu ww. opcji okaże się, że nasz plik posiada nazwę .xml.XAdES. Po usunięciu, zgodnie z instrukcją, z nazwy pliku ostatnich znaków .XAdES z sukcesem możemy wczytać dokument na platformę Ministerstwa Finansów gdzie powinna pokazać się informacja o osobie która podpisała plik.

Przygotuj się  wcześniej na zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

Zapewne z czasem pojawi się mniej lub bardziej rozbudowana instrukcja podpisywania oraz składania dokumentów do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, która będzie udzielała odpowiedzi na najbardziej palące pytania dotyczące prawidłowego składania zgłoszeń, lub ich podpisywania kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Tym bardziej, że termin na złożenie dokumentów przez spółki założone przed dniem wejścia w życie przepisów tj. przed dniem 13 października 2019 upływa dopiero 13 kwietnia 2020 roku.

Czytaj też

Zaliczenie zysku spółki do kosztów uzyskania przychodu?

17.04.2025
Obecny termin sporządzania sprawozdań finansowych i składania zeznań podatkowych przez podmiotowy opodatkowane podatkiem CIT to dobry moment, aby przypomnieć o możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty zysku w części, w jakiej przekazana została ona na kapitał zapasowy spółki. Art.…

Przekształcenie w spółkę 2025. Dlaczego warto, korzyści podatkowe.

04.02.2025
Z dumą możemy powiedzieć, że w ramach świadczonych przez nas usług prawnych przekształciliśmy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością już kilkadziesiąt podmiotów. Dotyczyło to nie tylko przekształcenia jednoosobowych przedsiębiorców w spółkę kapitałową, ale też spółek cywilnych, czy handlowych spółek osobowych. Zmiany…

Fundacje rodzinne 2025 – kontrowersje i zmiany w przepisach

07.01.2025
Od momentu wejścia w życie Ustawy o fundacjach rodzinnych w 2023 roku minęło już 1,5 roku a od tego czasu zarejestrowano ich już ponad 2 000. Skuteczność fundacji rodzinnej, jako narzędzia sukcesji majątkowej i ochrony aktywów, przyciągnęła w tym czasie przede…